fredag 12 juni 2009

Something is rotten...

in the state of Denmark -
eller varför man inte ska låta sin 4-åring titta på TV.

Min Lillskrutt är tokig i Leila, hon är besatt av att titta på matlagnings- och bakprogram med Leila, har flera timmar med Leila inspelat som kommer väl till pass regniga dagar och när Lillskutt är sjuk...

Nu senast var det Leila på landet som tittades på intensivt några gånger i sträck - och som alltid efteråt så är Lillskrutt Leila, hon blandar fluffiga kaksmetar och vispar saker krämigt, dukar vackert och ställer till kalas för alla i hushållet, nallar, dockor och dinosaurier inräknat... Den här gången hade programmet handlat om kräftfiske och även hur man grillade räkor... så Lillskrutt ville ha räkor till sina bebisar. Ok då, tre frysta räkor plockades fram ur frysen, jag menar - man ska ju uppmuntra kreativitet, eller hur?

Dessa räkor lektes det med ett bra tag och hux flux dyker Lillskrutt upp och frågar om jag kan tända i badrummet... Javisst, behöver du kissa? frågar jag. Nej, jag ska skrubba räkorna under svansen, kom det inte helt väntade svaret... Ehhhh - jaha tänkte jag och fick syn på de tre räkorna prydligt uppradade på toalocket tillsammans med diskmedelsflaskan, rengöringsspray och nagelborsten... Det tog ett tag innan jag fattade att Leila såklart inte kokade nerbajsade kräftor utan "skrubbade dem under svansen" först. Solklart.

Lillskrutt skrubbade sina räkor så ordentligt så och jag tänkte inte mer på det... tills jag själv skulle på toa och hittar ett räkhuvud i handfatet och en fråga ploppade upp i mitt huvud - var finns de resterade 2,5 räkorna?

Jo de ligger i en leksaksmussla i ditt sovrum mamma förklarade Lillskrutt som om det var det mest naturliga ställe i världen för räkor att vara. Och det gjorde de - I alla fall 3 räkstjärtar låg i en snäckformad sandkakeform på bordet bredvid min. Man behöver inte kunna särskilt avancerad matte för att inse att det någonstans fanns 2 räkhuvuden och man behöver kanske inte ha alltför vild fantasi för att förstå att jag helst ville hitta dem innan de började lukta...

Ett låg under min säng...

Det sista har jag inte hittat ännu...

Hyresvärden ska visa min lägenhet nästa vecka eftersom jag har sagt upp den...

Och det luktar inte helt gott i mitt sovrum

:)

Inga kommentarer: